PERSBERICHT 8 maart 2018 Otto Hetterscheid ‘meets’ Roselien Hassing en Emma Smids Winnaars van de SBK-Otto Hetterscheid Stimuleringsprijs 2017 Van 25 maart tot en met 6 mei 2018 presenteert SBK Galerie 1 Amsterdam KNSM een unieke gezamenlijke expositie van de aanstormende jonge fotografen Roselien Hassing (1993) en Emma Smids (1988), samen met werk van kunstenaar Otto Hetterscheid (1927–2010). Aanleiding is de in oktober 2017 uitgereikte SBK-Otto Hetterscheid Stimuleringsprijs aan Hassing en Smids tijdens de SBK Sprouts expositie. De expositie wordt geopend op zondag 25 maart om 16.00 uur in SBK Galerie 1 Amsterdam KNSM. Lyrisch en expressief Tijdens de expositie zijn ca. twintig werken te zien van Otto Hetterscheid. Het werk van Hetterscheid is poëtisch, lyrisch, expressief, maar soms ook ingetogen. Met enkele forse trefzekere streken zet hij een sterk beeld neer. De collageachtige stijl die hij vooral in zijn beginperiode als kunstenaar toepaste, blijft zichtbaar in zijn latere schilderwerken. Tijdloos en dromerig Volgens de jury van de SBK-Hetterscheid prijs tonen de kleurenfoto’s waarmee Roselien Hassing haar prijs verdient, tijdloze landschappen. ‘Tussenmomenten’ noemt ze zelf. Het zijn foto’s van schijnbaar loze momenten waarin de wereld aan je voorbij trekt. Maar in deze fotografische beelden ontstaat iets nieuws: dromerige, broeierige of verstilde vergezichten. Associatief en filmisch Emma Smids’ fotocollages zijn, volgens de jury, spannend, sterk associatief en filmisch van karakter. Je kunt erin verdwijnen en verdwalen. Het gaat in haar werk om herinneringen die we met ons meedragen, herinneringen die steeds veranderen en hun geheimen nooit prijsgeven. SBK-Otto Hetterscheid Stimuleringsprijs De SBK-Otto Hetterscheid Stimuleringsprijs is een aanmoedigingsprijs voor jonge kunstenaars om hen te ondersteunen in hun artistieke ontwikkeling. Het is een gezamenlijk initiatief van SBK en Stichting Otto Hetterscheid en speciaal bedoeld voor deelnemers aan de jaarlijks terugkerende SBK Sprouts expositie met werk van jong talent, geselecteerd tijdens de eindexamens van Nederlandse kunstacademies. Over Otto Hetterscheid (1927–2010) Otto Hetterscheid werd geboren in Vught in 1927. Hij studeerde aan de School voor Industriële vormgeving in Eindhoven en aan de Kunstnijverheidsschool in Amsterdam, de latere Rietveld Academie.  Aanvankelijk werkte Otto Hetterscheid enige tijd als grafisch ontwerper en al snel begon hij zijn eerste collages te maken Zijn werk bevindt zich onder andere in collecties van het AMC, het Stedelijk Museum Amsterdam en Museum Bommel van Dam in Venlo.   De laatste jaren van zijn leven woonde en werkte Hetterscheid in het Rosa Spier Huis in Laren, waar hij is overleden in 2010. Tijdens zijn leven heeft hij al een stichting opgericht voor de ondersteuning van de beeldende kunst. Na zijn overlijden is de Stichting Otto Hetterscheid actief geworden. Zij beheert zijn nalatenschap, organiseert tentoonstellingen en begunstigt jonge kunstenaars. Voor  meer informatie: www.stichtingottohetterscheid.nl.   Joran van Soest 07-04-2019 / 12-05-2019 Is this ... What we did leave them with ? Expositie Joran van Soest, winnaar SBK-Otto Hetterscheid Stimuleringsprijs Joran van Soest won in 2018 de SBK-Otto Hetterscheid Stimuleringsprijs tijdens Sprouts Young Talents in Loods 6, waarbij hij vijfenveertig andere, net afgestudeerde kunstenaars achter zich liet. Daarmee heeft hij een solo expositie bij één van de vestigingen van SBK Kunstuitleen & Galerie in de wacht gesleept. Van 7 april t/m 12 mei presenteert SBK Galerie 1 zijn werk. Joran is al weer bezig met een nieuwe project, De Zeppelin en doet daarvoor een crowdfunding campagne. Bekijk zijn filmpje en steun hem. Dat kun je natuurlijk ook doen door nog tot 12 mei de expositie te bezoeken en jezelf blij te maken met een aankoop van een van zijn waanzinnige werken. :) Meer over zijn nieuwste project en crowdfunding zie deze link  Juryrapport over Joran De jury van de SOH-prijs 2018 noemt zijn werk zowel krachtig, poëtisch en verhalend, onderzoekend en gelaagd, niet alleen qua inhoud maar ook in de uitvoering. Op experimentele wijze maakt hij gebruik van uiteenlopende media en technieken. Hij experimenteert met een combinatie van tekenen, schilderen, collage, fotografie, performance en film. De SBK-Otto Hetterscheid Stimuleringsprijs is een aanmoedigingsprijs voor jonge kunstenaars om hen te ondersteunen in hun artistieke ontwikkeling. Lees meer over de achtergrond van de SBK-Otto Hetterscheid Stimuleringsprijs en de winnaars van 2017. Over Joran van Soest Joran van Soest (1994) studeerde in 2018 af aan de kunstacademie AKV St. Joost in Den Bosch. De focus van zijn onderzoek lag op zijn relatie tot zijn omgeving en zit vol tegenstellingen. Van onschuld in het begin naar complexe volwassenheid. Het onderdanige versus de dominante. Van geladen seksuele spanningen tot een rustig verlangen naar een gedachte, Joran beweegt zich tussen deze 2 uitersten en herdefinieert zijn eigen definitie van intersubjectieve ruimte. SBK-Otto Hetterscheid Stimuleringsprijs 2017 Otto Hetterscheid                                                   Prijsuitreiking                               Joran van Soest